Op zoek naar een ICT-opleiding voor je school?

We helpen je graag bij het organiseren van een pedagogische studiedag thema ICT (in de breedste zin).

Neem contact op met Mario Kicken via events@impactco.be.

Volgde je een nascholing op de ICT-praktijkdag die je wil herhalen voor al je collega’s op school?

Zoek je een spreker voor een pedagogische studiedag in je eigen school? 

Impact Connecting helpt je aan ervaren sprekers die naar jouw school komen.

Ons nascholingsaanbod

We hebben een databank van meer dan 400 goede en ervaren leerkrachten die hun ICT-vaardigheden graag delen.

Jaarlijks organiseren we de ICT-praktijkdag waardoor we een nascholingsaanbod hebben van ondertussen meer dan 250 ICT-workshops.

Hieronder vind je een klein greep van ons aanbod:

Apple / iPad

Leer educatieve mogelijkheden van apps en toepassingen kennen voor Mac of iPad.

Met de gratis apps van Apple gaan we creatief aan de slag.
De iWork apps (Keynote, Clips, iMovie, GarageBand, Pages) lenen zich uitstekend om leerlingen creatief en vaardig aan de slag te laten gaan met de iPad. Deze vaardigheden kan je inpassen in het curriculum van je klas, lespraktijk. De creativiteit zal leerkracht en leerling inspireren om het leren op een andere manier te benaderen.

Na deze workshop zal je de iPad kunnen inzetten in jouw dagelijkse klaspraktijk.

Digitale leermiddelen

Digitale leermiddelen: maken, vinden en gebruiken. Hoe maak je zelf digitale leermiddelen? Waar kan je er vinden of kan je jouw aanbod delen? En hoe gebruik je digitale leermiddelen in de klas?

In deze stap-voor-stap workshop ga je zelf aan de slag met BookWidgets in Google Classroom of Microsoft Teams. De focus zal liggen op het maken van een automatisch verbeterde opdracht.

Canva, een veelzijdige ontwerptool, biedt leerkrachten een krachtige manier om boeiende visuele materialen te creëren, of het nu gaat om lesmateriaal, posters, infographics of presentaties. In deze training zullen we je begeleiden door de essentiële stappen om met Canva aan de slag te gaan, zodat je je leeromgeving kunt verrijken en je creatieve mogelijkheden kunt ontsluiten.

Heb je altijd al willen weten hoe je zelf een podcast kan maken en deze kan gebruiken om jouw onderwijsdoelen te bereiken? Dan is deze vorming iets voor jou!

Na deze workshop zal je zelf instructiefilmpjes kunnen maken die je in je klaspraktijk kan inzetten ter vervanging van je klassikale instructie of zelfs als pre-teaching.

Na deze workshop zal je: instructievideo’s kunnen aanmaken voor jouw eigen doelgroep. Van kleuter- tot hoger onderwijs; instructievideo’s kunnen aanmaken op jouw eigen niveau. Er zit voor (bijna) ieder wat wils in deze workshop. Bekijk a.u.b. wel even het onderdeel voorkennis; door de manier van werken hoogst waarschijnlijk buiten gaan met een workflow op jouw maat.

Na deze workshop kan je: werken met de tool Nearpod; op basis van een eigen PowerPoint-presentatie een interactieve les creëren; de motivatie en betrokkenheid van de hele klas verhogen; een quiz/toets afnemen via de computer/tablet/smartphone met amper verbeterwerk.

Na deze workshop zal je: gevarieerder kunnen evalueren met BookWidgets, zowel formatief als summatief; weten hoe bepaalde opties ingezet worden om efficiënt te evalueren; weten hoe je ook efficiënt kan verbeteren en feedback kan terugsturen.Canva, een veelzijdige ontwerptool, biedt leerkrachten een krachtige manier om boeiende visuele materialen te creëren, of het nu gaat om lesmateriaal, posters, infographics of presentaties. In deze training zullen we je begeleiden door de essentiële stappen om met Canva aan de slag te gaan, zodat je je leeromgeving kunt verrijken en je creatieve mogelijkheden kunt ontsluiten.

Na deze workshop zal je: Weten hoe je een digitale escape room kunt ontwerpen met Google Apps Kunnen brainstormen over spannende verhaallijnen voor je escape room Kunnen bedenken en maken van uitdagende maar niet te moeilijke puzzels Deze interactieve sessie leert je hoe je je eigen digitale escape room kunt ontwerpen met Google Apps. Dit is een effectieve manier om leerlingen te betrekken en te motiveren.

Na deze workshop kan je met 3 verschillende en eenvoudige tools online oefeningen maken die bovendien zelfverbeterend zijn. Op deze manier kan je ze inzetten voor remediëring en/of differentiatie. Leer oefeningen maken met: LearningApps, Educaplay en Google Formulieren.

Na deze workshop zal je verschillende manieren kennen om BookWidgets in te zetten voor differentiatie, dankzij de verschillende opties en mogelijkheden die in BookWidgets beschikbaar zijn.

Na deze workshop zal je: twee leuke en activerende digitale tools grondig kennen; woordenschat- en grammaticaoefeningen kunnen maken die motiverend zijn; de tools live in de klas en op afstand kunnen inzetten en begrijpen hoe je ze kan gebruiken als intro-, en exitticket of remediëring.

Na deze workshop zal je kennis gemaakt hebben met verschillende ICT-tools om je les interactief te maken. Je zal zowel vanuit het standpunt van de leerling als vanuit het oog van de leerkracht ervaren hebben hoe je met de tools aan de slag kan. Daarnaast ga je naar huis met een lange lijst extra tools voor je les.

Na deze workshop zal je: zelf aan de slag kunnen gaan met de kleuters; inspiratie hebben om de tablets actiever te gebruiken in de klas.

Na deze workshop kan je probleemloos aan de slag met verschillende IT-tools en maak je je les of klas daardoor veel interactiever.

Na deze workshop zal je in staat zijn om de SAMapp in te zetten als krachtig leermiddel om zo kwaliteitsvolle bewegingsarrangementen te organiseren.

(Serious) gaming

In dit thema hebben we het over spelenderwijs leren, gamification en gaming in het onderwijs: praktijkvoorbeelden, onderzoek en zelf aan de slag!

Na deze sessie zal je een ruimere kijk krijgen op videogames.
Je zal enkele games leren kennen die getest zijn binnen een klascontext en je krijgt een ruim kader aan mogelijkheden om games ook in jouw klas in te zetten.

Na deze workshop zal je in staat zijn alle basishandelingen in Minecraft Education toe te passen. Via de aangeleverde voorbeelden kan je Minecraft ook meteen zelf inzetten!

Na deze sessie zal je: het belang van AI zien in projecten rond duurzaamheid; intelligent gedrag van computers zelf modelleren; in Minecraft Education concrete AI toepassingen tot een goed einde brengen; probleemoplossend denken.

Audiovisueel

Het thema Audiovisueel gaat dieper in op de educatieve mogelijkheden van audiovisuele toepassingen.

Na deze workshop heb je meer zelfvertrouwen in fotografie. Je krijgt een duidelijk inzicht in de mogelijkheden in jouw klas dankzij concreet lesmateriaal en het gebruik van de beschikbare middelen zoals een smartphone of tablet.

Na deze sessie zal je in staat zijn om zelf een stopmotion-filmpje te maken, van het prille begin tot de uiteindelijke publicatie.

Je zal deze methodiek trouwens vlot kunnen toepassen in je klas of met je leerlingen, zonder kopzorgen over de techniek of het materiaal.

Programmeren / STE(A)M

Leer eindelijk al je creatieve ideeën zelf maken door te leren programmeren! Het thema STE(A)M bevat sessies over ICT-tools, toepassingen, hard- en software die kunnen worden ingezet in de STEAM-leergebieden: Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics.

Na deze workshop zal je nieuwe inspiratie en ideeën hebben om stapsgewijs en laagdrempelig aan de slag te gaan rond programmeren met je kleuters of met leerlingen eerste leerjaar lager onderwijs.

Na deze workshop zal je naar huis gaan met kant-en-klaar lesmateriaal. We gaan er samen mee aan de slag, en er is voldoende ruimte voor vragen. Je krijgt enkele voorbeelden mee van hoe ik het aanpak binnen onze school, zowel online als offline.

Na deze workshop zal je: de verschillende mogelijkheden onder de knie krijgen die LEGO Education biedt om met kleuters en kinderen van het (buitengewoon) onderwijs aan de slag te gaan met ICT en STEAM.

Na deze workshop zal je: de vele mogelijkheden van de Micro:Bit in STEM projecten ontdekt hebben; naar huis gaan met heel wat concrete lesideeën om de Micro:Bit te gebruiken in je eigen klaspraktijk met de focus op STEM; zelf een klein STEM-projectje hebben uitgewerkt met de Micro:Bit om zelfs aan datalogging te doen.

Na deze workshop zal je: zelf een onderscheid kunnen maken tussen Techniekactiviteiten en STEMactiviteiten; kunnen kennis maken met verschillende activiteiten zodat je zelf wat ideeën hebt opgedaan om er in je klas mee aan de slag te gaan.

Na deze workshop zal je: de concepten van computationeel denken kennen en kunnen toepassen in de klaspraktijk; de basisvaardigheden van de verschillende voorgestelde robots, apps en software beheersen; de verschillende niveaus van programmeren kennen.

Na deze workshop zal je: enkele ideeën hebben om met unplugged programmeren aan de slag te gaan in je klaspraktijk, ook voor kleuters en onderbouw; over een denkkader beschikken waarbinnen je opdrachten rond programmeren kan indelen en waardoor je deze zelf creatief zal kunnen bijsturen indien nodig; een betere inschatting kunnen maken van de beginsituatie van jouw klasgroep alvorens je een tool introduceert; een beter beeld hebben van de verticale opbouw voor rasterprogrammeren, waarop de meeste tools gebaseerd zijn.

Na deze workshop zal je met verschillende materialen aan de slag kunnen in de kleuterklas om het computationeel denken te stimuleren. We gaan aan de slag met BeeBot, robotmuis, Code Rups, Let’s go code, …

Na deze workshop zal je kennis gemaakt hebben met de nieuwe Spike Prime LEGO robot. Je zal ervaren hebben hoe de nieuwe LEGO Technic elementen het bouwen sneller en gemakkelijker maken. Na deze workshop zal je in staat zijn om zelf mogelijkheden van de nieuwe sensoren en motoren te gaan ontdekken in de nieuwe LEGO-Scratch programmeertaal.

Google

In dit parcours bundelen we de sessies over toepassingen van Google, G Suite for Education en Chromebooks

Na deze workshop zal je: ervaring hebben met het werken met een Chromebook; van start kunnen gaan met Google Classroom; leerlingen toeveogen aan je klas; opdrachten kunnen maken, digitaal uitdelen, quoteren en teruggeven; video-instructies toevoegen aan je opdrachten; meekijken bij andere leerkrachten; lesmateriaal toevoegen aan je klas; opdrachten hergebruiken.

Na deze workshop kun je: Google Formulieren gebruiken als digitale oefening/toets; het formulier laten invullen door jouw leerlingen; de resultaten raadplegen van het formulier en leerlingen van feedback voorzien; extra functionaliteiten toevoegen aan een formulier door het gebruik van add-ons; Google Formulieren efficiënt en doelgericht inzetten bij het evalueren van het leerproces van leerlingen.

Na deze workshop zal je voor minstens 1 klas een eigen Classroom hebben. We maken die meteen structureel op en je kan al meteen wat materiaal delen met jouw studenten.

Mediawijsheid

Het thema mediawijsheid is media kritisch kennen en gebruiken.

Na deze workshop zal je: de mechanismen van fake news leren herkennen; een methode aangereikt krijgen om praktisch (en interactief!) met dit thema aan de slag te gaan in de klas; door een ‘hands on’ aanpak en het gebruik practische opdrachten; naar huis gaan met een reeks praktische tips, tricks én tools die aansluiten bij de leefwereld van jongeren; inspiratie opdoen om in groep zoekopdrachten te organiseren.

Na deze workshop: licht je de meerwaarde van een Facebook-/Instagrampagina voor je school aan de collega’s toe; maak je op basis van de voorgestelde ideeën en tips een verantwoorde keuze om: te starten met een Facebook-/Instagrampagina of andere sociale mediaplatforms en/of; de schoolpagina efficiënter te beheren; benoem je kenmerken van inspirerende praktijkvoorbeelden op Facebook, Instagram en andere sociale mediaplatforms; hou je bij de uitwerking van je sociale mediapagina rekening met de doelgroep; maak je zelf content/bewerk je content om vervolgens te delen via sociale media.

Na deze workshop zal je: de belangrijkste cybercrimefenomenen en -misdrijven herkennen waaraan scholen en onderwijsprofessionals ten prooi vallen, zoals phishing, CEO-fraude, oplichting met internet, interne en externe hacking en valsheid in informatica; phishingberichten herkennen en gepaste actie ondernemen; je eigen accounts beter kunnen beveiligen met een sterk wachtwoord en tweestapsverificatie; je collega’s en leerlingen bewust kunnen maken van de gevaren met kant-en-klaar campagnemateriaal.

Na deze workshop zal je: de belangrijkste valkuilen van sociale media-apps kennen én bespreekbaar kunnen maken in de klas of op school; cybercrimefenomenen en -misdrijven zoals grensoverschrijdende sexting, sextortion, grooming, doxing/exposing e.a. herkennen; gepast preventiemateriaal vinden om de onderwerpen laagdrempelig bespreekbaar te maken; leerlingen kunnen doorverwijzen naar gepaste ondersteuning en hulpverlening.

Na deze workshop zal je met leerlingen kunnen meepraten over hun online leefwereld (Snapchat, TikTok,…) en hoe dit een impact heeft op mogelijk cyberpesten. Waarom gaan sommige zaken sneller viraal op TikTok en waarom dienen we op te letten met het delen van herkenbare foto’s online?

Artificiële intelligentie

Het omgaan met data en correct interpreteren ervan wordt steeds belangrijker. Dit omvat het verzamelen en verwerken van data, evenals het nemen van beslissingen op basis van de juiste gegevens, ondersteund door artificiële intelligentie. Daar gaan de sessies in dit thema over, waarbij onderwerpen zoals AI-tools voor lesvoorbereiding, AI-beleid, AI en ethiek, AI en didactiek, leren prompten, generatieve AI en meer aan bod komen.

Na deze workshop zal je: weten wat artificiële intelligentie is en hoe het aanwezig is in tools die we elke dag gebruiken; een aantal concrete lesactiviteiten hebben om mee aan de slag te gaan in de klas; tools hebben om met leerlingen over AI, bias en ethiek te spreken; weten hoe je ChatGPT kan inschakelen om jou als leerkracht te ondersteunen.

In deze workshop bekijken we hoe AI ook voor je werk en voor je leerlingen een meerwaarde kan bieden. Want AI kan wel degelijk je favoriete co-teacher worden. Je zal vertrouwd zijn met enkele toegankelijke AI-tools.

Na deze workshop heb je zicht op wat artificiële intelligentie juist doen; ken je ook nadelen en valkuilen van artificiële intelligentie; heb je kant en klare lesmaterialen ter beschikking en ook kunnen uitproberen; ken je enkele toepassingen die bruikbaar zijn in het onderwijs en heb je er naar keuze enkele kunnen uitproberen.

Na deze workshop zal je een genuanceerd beeld hebben over the good, the bad and the ugly wanneer men het heeft over A.I. in het onderwijs. Je gaat naar huis met een rugzak aan inspiratie en mogelijkheden om kritische dialoog op gang te brengen – met leerlingen én met collega’s.

Belangrijke doelen van deze webinar: Concrete tips voor verantwoord omgaan met AI in het onderwijs. Adviezen voor omdenken van het onderwijs. Ideeën voor het herontwerpen van toetsing.

Na deze sessie zal je een breder inzicht hebben op waar A.I. op onderwijs op korte en middellange termijn de impact voelbaar zal zijn. Veel verder durven we niet te kijken, want zelfs futurologen hebben geen glazen bol.

Na deze sessie zal je afbeeldingen kunnen laten genereren naar jouw voorkeur, criteria en in de stijl van je ontwerp.Een bestaand sjabloon in een andere taal kunnen laten vertalen zonder aan de opmaak te komen. 

Na deze sessie zal je: weten hoe je heldere, duidelijke en uitdagende instructie kan versterken met A.I.; weten hoe je A.I. kan inzetten voor het genereren van (uitgewerkte) voorbeelden; weten hoe je A.I. zinvol kan inzetten om je woorden te ondersteunen met beelden.

Na deze sessie heb je een eerste indruk van wat de verschillende toepassingen juist doen weet je waar je de toepassingen kan terugvinden om ze zelf te gebruiken.

Na deze sessie zal je weten hoe je degelijke prompts opstelt; Weten hoe je het praktisch kan inzetten ter ondersteuning van bepaalde repetitieve taken; Weten hoe je het als inspiratiebron kan gebruiken

Na deze sessie zal je een ‘prompt’ of instructie kunnen geven aan Chatgpt zodat deze je de inhoud in de juiste vorm aflevert die jij nodig hebt om dit weer in een andere tool zoals Kahoot of H5P te gieten. Chatgpt als brug tussen andere tools.

Na deze sessie: heb je drie chatrobots in actie gezien; heb je inspiratie opgedaan over wat je aan een chatrobot kan vragen; weet je hoe je een vraag kan verfijnen en je resultaat kan verbeteren; ken je ook enkele valkuilen bij het werken met chatrobots.

Na deze workshop zal je zelf met plezier ChatGPT of Copilot kunnen gebruiken om jouw lesvoorbereidingen efficiënter op te stellen, inspiratie op te doen voor activiteiten of instappen die erbij passen. Je zal ook de kracht van AI kunnen gebruiken om snel een tekst te verbeteren en een passende remediëring op te stellen (ook voor andere vakken dan Nederlands).

Na deze sessie zal je: inzien dat de wiskunde gebruikt voor de ontwikkeling van een AI-systeem niet altijd moeilijke wiskunde is; je leerlingen kunnen boeien met toffe voorbeelden waar wiskunde een belangrijke rol speelt. 

Na deze sessie zal je: inzien dat de wiskunde gebruikt voor de ontwikkeling van een AI-systeem niet altijd moeilijke wiskunde is; je leerlingen kunnen boeien met toffe voorbeelden waar wiskunde een belangrijke rol speelt.

ICT-beleid

Met deze workshops willen we je begeleiden naar een (beter/ander) ICT-beleid en adviseren we je in het gebruik van bepaalde oplossingen die een goed ICT-beleid ondersteunen.

Na deze workshop kun je: de juiste tool selecteren voor het beoogde doel; benoemen waarom je een bepaalde toepassing kiest; de meerwaarde van technologie kaderen en benoemen.

Na deze workshop zal je: de nodige referentiekaders eigen gemaakt hebben om het digitaal transformatieproces van de school in kaart te brengen; de nodige handvaten en materialen in handen hebben om tot een succesvolle digitale transformatie te komen in eigen school.

Microsoft

Het thema Microsoft bundelt de workshops waarin je het aanbod van Microsoft beter leert kennen.

Na deze workshop zal je je eigen cursus kunnen opbouwen en verdelen. Je kan er andere programma’s en materiaal in samenbrengen. Je kan snel al je notities van je les bewaren en delen met je leerlingen. Je kan je leerlingen laten samenwerken binnen het programma. Je kent een aantal andere functie om het geheel te optimaliseren.

Na deze workshop: ken je heel wat handige functies en trucjes om efficienter te werken met Word; heb je een basiskennis Excel. Zo kan je gegevens lay-outen, verwerken, analyseren en ze snel filteren. Hierdoor zal je in de toekomst sneller kunnen werken met Word en Excel omdat beide pakketten beter onder de knie hebt.

Na deze workshop zal je de belangrijkste mogelijkheden/integraties binnen Teams ontdekt hebben en weten hoe je ze in jouw klaspraktijk kan inzetten. Je zal ook weten dat Teams heel wat voordelen biedt, zelfs al werk je op schoolniveau niet structureel met Teams. Dat zal je niet (meer) weerhouden om Teams in je klas in te zetten!

We helpen je graag bij het organiseren van een pedagogische studiedag thema ICT (in de breedste zin).

Neem contact op met Mario Kicken via events@impactco.be.

Impact Connecting helpt je aan ervaren sprekers die naar jouw school komen.